Intervju med Kitty Jutbring


Jag har en ny kategori i 80-tals bloggen där jag ska intervjua personligheter från 80-talet och andra som kan tänkas ha något intressant att säga om pastelleran. Kitty Jutbring är inte bara DJ, radiopratare, programledare, sångerska och krönikör. Hon är även en cool 80-talsfantast och någon som personifierar årtiondet i TV-rutan och på tidningssidorna med sitt färgglada utseende och retromode. En mer passande personlighet att inviga intervjukategorin på 80-talsbloggen kunde jag inte tänka mig så jag slängde iväg en intervju till Kitty.



Kitty Jutbring

  

Vad tycker du om sveriges enda renodlade 80-talsblogg och har du förslag på kommande bloggposter?
Jag tycker den är underbar, men jag hade gärna sett fler länkar till TV-program. Sen har allt som handlar om åttiotalet så här i efterhand en tensens att handla om benvärmare och rosa plast bara. Man glömmer Blondie, Cure, New Order, all new wave och underground!
 
När föddes ditt stora 80-talsintresse?
Jag köpte  mina första 80-tals kläder 1997, på "skoj" jag vågade inte ha på mig det "på riktigt" då. Samtidigt började jag spela skivor och samlade på mig en himla massa singlar, ep:s och fullängdare i vinyl. Jag kan ju skryta med att jag tror att vi i stort sett var först med att våga dj:a 80´s på klubbar. Folk blev upprörda! Ett tag senare verkar nästan alla tagit efter. Nu är det vardagsmat. Lät det skrytigt?
 
Du var ju väldigt ung på 80-talet men vad har du för spontana minnen från årtiondet?
Mest att jag ville vara Herreys. Min dagmammas barn och jag la upp tre madrasser som en scen med "cat walk" och hade konserter, jag var oftast Lui. eller hur stavade han?  Vi hade även en sån där batteridriven liten leksaksbil-front (med ratt. nyckel, lampor och en skärm med en rörlig väg på, minns du?) med 4 stolar bakom som vår turnébuss. Sen var jag otroligt impad av äldre tjejer som hade kilklackar och turkos träningsoveraller med tryck. Jag spelade in musik på min dubbeldäckare från Tracks. Underbara låtar med Kaj Kindvall-prat i både början och slutet. Jag miss även att jag ver på ett "party" i 3:an och den tuffaste killen spelade "Woodpecker from space" med Videokids. Jag tappade andan och kände skräckblandad förtjusning.
  
Du berättade i en intervju att det var några små detaljer i filmen Tjenare Kungen som du hade velat rätta till som åttiotalsexpert och det hade jag också gjort. Vad skulle du skulle ha ändrat på?
Nu minns jag inte exakt, men huvudpersonens frilla, sen lite saker som kändes som att dom tagit allt från hela årtiondet och placerat i samma tid. Om vi sätter oss och kollar på den så kan vi gå igenom den. Men överlag tycker jag den var underbar, det finns mycket värre exempel.
 
Vilka band influerar er då ni gör musiken till Kitty & the K?
Just nu var det tusen år sen vi gjorde nåt. Men först var den främst electro, Madonna (gamla, behöver jag säga det?) och the Flirts men på slutet mer Cure och New Order.
 
 En kompis till mig sa att han tänkte på dig och Cyndi Lauper då han tänkte på 80-talet. Hur känns det att vara så förknippad med den eran?
SÅ JÄVLA GÖTT!!!!
 
Har du kollat in 80-talskläderna på eBay någon gång? Kanske inte så miljövänligt att beställa från andra sidan atlanten men det finns riktigt snygga kreationer där.
Jag aktar mig lite för det. Jag är rädd att jag skulle ödelägga min ekonomi på bara en månad. Sen blir jag så frustrerad över att det aldrig tar slut. Men jag ska över väga en liten extra titt. Måste bara lära mig det där med Pay-Pal och så först. Har faktiskt köpt lite Conversedojjor, NKOTB- och George Michael t-shirtar där ifrån faktiskt 2001 kom jag på nu. En annan sak. Det görs inga nya åttiotalskläder, prylar eller musik, vi måste vårda det som finns. När jag tänker på detta blir jag rädd.
  
 De som anammat 80-talsmodet idag är nästan uteslutande tjejer. Tror du att det beror på att killmodet från 80-talet inte anses lika snyggt idag eller för att vi killar är fegare i våra klädval?
Killmodet var ju sjukt snyggt!! Har du inte sett Miami Vice, Robert Smith, Adam Ant? Nu håller jag inte med dig riktig. Har du missat alla killar i sommar iförda uppkavlade chinos, barfota i låga tygskor pasteller och stora linnen? Det är ju supervanligt nu och så jäkla 80´s. Men det tror jag inte de vet. Överlag så känns det som att hela Weekday grejen ochså är väldigt 80-tal. Det är nog att tjejer mer tar ut svängarna och därmed syns mer. Alla synt- och hårdrockskillar är ju också mer eller mindre 80´s, och glamrockarna! Killar är alltid fegare. Kolla bara på herravdelningarna i vilket varuhus som helst. Men det är även branchens fel. Om en kille bara har ett litet fint hängigt silverörhänge i ena örat så är han plötsligt helt "crazy".
 

Om du var tvungen att välja tre filmer som du tycker representerar 80-talet, vilka skulle du välja då?
Jag är inte så bara på just filmerna som man skulle kunna tro.Tjejen som föll över bord, Wierd Science och kanske nåt med Tompa. Eller Goonies? Twin peaks-filmen, kanske, eller kom den på 90-talet? Och så klart Girls just wanna have fun, jag vill vara Lynne. Jag har för flera år sen bestämt att mitt första barn ska heta Nikki efter en i den filmen. Tjej eller kille, Nikki blir det!
Hur som helst så är de flesta filmer sjukt sexistiska, värre än nu nästan, så jag får alltid jobba lite med mig själv innan jag börjar titta så att jag ska kunna njuta och inte bara hetsa upp mig.
 
Spelar du mycket åttitalsmusik när du DJ:ar?
Ja, absolut! Minst varannan. Eller det beror på var vi är.
 
Vilken är den bästa åttiotalslåten att dansa tryckare till?
True Colors med Cyndi. Den ska Motoboy sjunga på mitt bröllop. Redan spikat. Eller nån låt med Sandra. Vilken jävla produktion! Magiskt!
 
Och bästa partylåten? 
Nån Depeche Mode kanske, Billy Idol, New Order, eller Madonna? Kan inte välja!
 
Om du hade en tidsmakin och fick resa tillbaka till 80-talet för en dag, vart skulle du åka och vad skulle du göra?
Fattar du många gånger jag spelat upp just detta scenario för mig? jag tror jag hade velat vara med vid inspelningarna av Band aid och Live aid.
 
Enligt tidningen Cosmopolitan så tillbringade kidsen på 80-talet mer än 10 minuter mer tid framför spegeln varje dag än dagens unga. Hur mycket tid spenderar du framför spegeln?

Inte hälften så länge som folk verkar tro. jag tvättar håret sällan så det krävs inte så mycket. kanske max 20 inkl smink, hår och allt.
  

Har du något favoritställe där du handlar åttiotalskläder? 
Nej, det är olika, det gäller att ha tur att komma till loppisar och andrahandsaffärer i rätt tid bara, innan allt tagit slut. jag är ju inte ensam längre ;(
  
Slutligen, några avslutningsord till bloggens läsare?
Det fina med 80-talet var att man kunde vara lite hur som helst, det gick att leka med färger, stilar, former och roller. Strikta dräkter och oversize omvartannat.
Kvinnligt och manligt bytte plats: Boy George, Mötley Crew och Grace Jones. Fortsätt med det. Ta inte mode (eller något i livet) för allvarligt!


Kommentarer
Postat av: Louise

okej

2008-09-02 @ 11:32:42
URL: http://lowice.blogg.se/
Postat av: Bam Bam

vilken frän intervju med Kitty :) Hon är så galet grym !!

2009-04-18 @ 00:06:35
URL: http://iambaam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0